Обяснено: Докладът за запитване за телевизионното интервю на принцеса Даяна; какво означава това за BBC - Декември 2022

55-минутното интервю, което беше излъчено в програмата на BBC Panorama, включваше принцеса Даяна, която дава подробен разказ за бурните си отношения с принц Чарлз и отваря за аферата му с Камила Паркър Боулс.

Принц Чарлз, принцеса ДаянаПринц Чарлз поглежда към принцеса Даяна, докато чакат каретата си, за да отпътуват от церемонията по ордена на жартиера в замъка Уиндзор на 15 юни 1992 г. (Снимка: Reuters/File)

Година преди 100-годишния си юбилей, Би Би Си - широко смятана за крайъгълен камък на журналистическата традиция на Обединеното кралство - се оказва в разгара на бушуваща полемика за една от най-големите емисии досега. Наскоро публикуван доклад, базиран на независимо разследване, разкри, че бившият Репортерът на BBC Мартин Башир използва измамни средства, за да получи сензационно интервю с принцеса Даяна през 1995 г., а действията му бяха прикрити в продължение на десетилетия от шефовете му в обществената телевизия.





Оттогава Би Би Си поднесе безусловно извинение за противоречивото интервю, в което принцеса Даяна разкри подробностите от трудния си брак със съпруга си принц Чарлз. Когато за първи път беше излъчено по телевизията, се казва, че интервюто е потопило британската монархия в криза, която се случва веднъж в поколение.

бюлетин| Кликнете, за да получите най-добрите обяснения за деня във входящата си кутия





Повече от две десетилетия по-късно, най-големият син на принцеса Даяна, принц Уилям, който е втори по линия на трона, обвини Би Би Си, че е провалила майка му, като подклажда нейната параноя и влошава отношенията й с принц Чарлз.

Реакцията срещу Би Би Си не се ограничава само до кралското семейство. Британското правителство също осъди телевизионния оператор за неспазване на собствените си редакционни стандарти. Премиерът Борис Джонсън изрази загрижеността си, а няколко от министрите му предупредиха за нови реформи.



Какво се случи в интервюто на принцеса Даяна от 1995 г. на Би Би Си?

В 55-минутното интервю, което беше излъчено по програмата Панорама на Би Би Си, принцеса Даяна разказва подробен разказ за бурните си отношения с принц Чарлз и разказва за аферата му с Камила Паркър Боулс, която впоследствие става херцогиня на Корнуол.

Обяснено| Защо BBC обяви разследване на интервю на принцеса Даяна от 1995 г

Е, в брака бяхме трима, така че беше малко претъпкано, каза тя прочуто на Башир. Даяна също призна, че е била невярна на Чарлз в петгодишна афера с офицер от кавалерията Джеймс Хюит.



Скоро след раждането на принц Уилям, Даяна страда от следродилна депресия. Тя разкри, че дори се е опитвала да се нарани през болезнения период. Когато Башир попита дали проблемите й с психичното здраве са се отразили на брака й, тя каза: това даде на всички прекрасен нов етикет - Даяна е нестабилна, а Даяна психически неуравновесена. И за съжаление това изглежда се е задържало и изчезва през годините. Тя разказа и за борбата си с булимията.

Тя говори подробно за въздействието, което прекомерното медийно внимание имаше върху психичното й здраве и брака. Нещо добро, което някога съм правил, никой никога не е казал нищо, никога не е казал, „браво“ или „добре ли беше?“ Но ако се спънех, което неизменно правех, защото бях нов в играта, един тон тухли падна върху мен, каза тя.



В тази снимка на файл от 21 ноември 1995 г., селекция от първите страници на повечето британски национални вестници, показваща реакцията им на телевизионното интервю на принцеса Даяна с журналиста на BBC Мартин Башир. (AP снимка)

Интервюто предизвика шок в цялата страна и беше гледано от над 20 милиона души. В рамките на един месец след публикуването му прессекретарят на Даяна подаде оставка и кралицата писа на нея и принц Чарлз, призовавайки ги да се разведат.

Две години след интервюто Даяна загина в автомобилна катастрофа заедно с партньора си Доди Файед, докато беше преследвана от папараци на мотоциклети.



Защо изобщо беше започнато разследване на интервюто?

През ноември м.г. Би Би Си обяви, че е започнало разследване , оглавявана от бившия съдия от Върховния съд Джон Дайсън, след като братът на Даяна Ърл Чарлз Спенсър отново твърди, че Башир е прибягнал до измамни средства, за да получи интервюто от сестра си.

Статия, публикувана във вестник Mail on Sunday в началото на 1996 г., твърди, че Башир е използвал фалшиви банкови извлечения, които показват, че на кралските служители, близки до принцесата, им е плащано, за да я шпионират, за да я примами да направи интервю с него. Твърди се, че фалшивите изявления показват плащания от £10 500 на бившия шеф на сигурността на Ърл Спенсър от издател.



Но това не беше първият път, когато се появиха обвинения срещу Башир. Много въпроси бяха повдигнати дори след първото излъчване на интервюто. Би Би Си проведе разследване през 1996 г. и Башир беше свален от всички обвинения от тогавашния шеф на новините Тони Хол.

В писмо до генералния директор на BBC Тим Дейви през ноември Ърл Спенсър призова телевизионния оператор да започне независимо разследване. Аз не моля официално Би Би Си да започне разследване по този въпрос; и се надявам, че ще стигне до дъното на ключовите въпроси: Защо запитването на Тони Хол не потърси истината от мен? Защо се наведе, за да избели Башир? Кой друг знаеше степента на неговата жълта журналистика, когато осигуряваше това, което Хол нарича „интервюто на десетилетието... или на поколението? Той написа.

Миналата седмица Башир подаде оставка от ролята си на религиозен редактор в Би Би Си, позовавайки се на опасения за здравето си. Той е бил зле с усложнения, свързани с Covid. Оставката му дойде часове преди докладът на Дайсън да бъде представен на ръководството на BBC.

Прочетете също|25-годишната интервю с принцеса Даяна вкарва BBC в нова буря

Какво се казваше в доклада за Би Би Си?

Последният доклад за разследване на Дайсън обвинява BBC, че е извършила неадекватно разследване за първи път през 1996 г. Докладът посочва, че Ърл Спенсър не е бил интервюиран по време на първото разследване.

В него се посочва, че сметката на Башир не е била третирана с необходимия скептицизъм и предпазливост, дори след като той призна, че е фалшифицирал банкови извлечения. Докладът също така обвини членовете на висшето ръководство на Би Би Си – включително Тони Хол и Ан Сломан, бивш продуцент на радио актуални предавания, който по-късно стана главен политически съветник на Би Би Си – в прикриване на факти за това как Башир успя да осигури интервюто на първо място.

Без оправдание BBC не отговаря на високите стандарти за почтеност и прозрачност, които са нейната отличителна черта, се казва в язвителния доклад.

След публикуването на доклада и Би Би Си, и Башир се извиниха. Общественият оператор също писа до синовете на Даяна, принцовете Уилям и Хари, както и до брат й Ърл Спенсър.

Би Би Си трябваше да положи повече усилия, за да стигне до дъното на случилото се по това време и да бъде по-прозрачна за това, което знае, каза генералният директор на Би Би Си Дейви. Докато BBC не може да върне часовника назад след четвърт век, ние можем да поднесем пълно и безусловно извинение. Би Би Си предлага това днес.

В изявление Башир се извини за използването на фалшиви документи, но каза, че е тъжно, че противоречието е било позволено да засенчи смелото решение на принцесата да разкаже своята история.

Прочетете също|Мартин Башир напуска BBC на фона на разследване на интервюто му с принцеса Даяна

Какво означава това за бъдещето на BBC?

Скоро след доклада за разследване британското правителство предупреди за потенциални действия срещу публично финансирания телевизионен оператор. Секретарят по културата Оливър Даудън каза, че това изтъква ужасните провали в сърцето на Би Би Си, добавяйки, че министрите проучват дали са необходими допълнителни реформи в управлението.

По време на новинарското си предаване в 22:00 в четвъртък, водещият на Би Би Си Амол Раджан каза, че язвителният доклад за разследване е оставил телевизионния оператор тежко ранен. За организация, която съществува по прищявка на обществена привързаност и уважение, това е ужасно място за Би Би Си, каза той.

ПРИСЪЕДИНИ СЕ СЕГА :Телеграмният канал Express Explained

Докладът идва в решаващ момент за BBC, тъй като неговият модел на финансиране на годишната такса за лиценз е бил под скенера особено късно. Според този модел BBC получава задължителна лицензионна такса от британците, за да управлява цялото си програмиране. Ако таксата бъде отменена, Би Би Си може потенциално да загуби 10 процента от бюджета си, пише New York Times. Но според медийни анализатори таксата ще остане в сила до 2027 г., когато следва да се преразгледа общественото излъчване във Великобритания.

През януари британското правителство заяви, че няма да продължи с плановете си за „декриминализиране“ на неплащането на таксата за телевизионен лиценз, но ще продължи активно да разглежда въпроса. BBC се противопостави на исканията за преминаване към гражданска абонаментна система, заявявайки, че това ще й струва над 1 милиард британски лири и също така ще повлияе до голяма степен на програмирането.

Критиците отдавна обвиняват телевизионния оператор, че значително намалява критиките си към правителството. Притискайки Би Би Си и заплашвайки да съкрати финансите й, мнозина казват, че британското правителство също е в състояние да разшири известен контрол върху отразяването на новините си.